Hudební nauka
Hudební nauka patří k teoretickým předmětům z oblasti reflexe a recepce hudby.
Podle rámcově vzdělávací programu a dále podle ŠVP je povinným předmětem pro všechny žáky hudebního oboru 1. - 5. ročník I. stupně vzdělávání.
Bez známky z hudební nauky v pololetí a na konci školního roku nemůže být vydáno vysvědčení.
Pokud ze závažných důvodů nemůže žák navštěvovat pravidelně hodiny hudební teorie, může požádat o individuální studium z hudební nauky, a to nejpozději do 15. 09.
Žádost k individuální výuce HN je ke stažení na webu v Dokumentech a je nutné ji zaslat, nebo doručit do kanceláře školy do uvedeného termínu.
Zkouška z hudební nauky pro žáky individuálního studia - II. pololetí školního roku 2024/2025:
1. - 3. ročník - středa 28. května 13:50 - 14:35 hodin v učebně č. 7
4. - 5. ročník - středa 28. května 14:40 - 15:25 hodin v učebně č. 7.
Učebnice a sešity do HN
Na vyučovací hodiny žáci potřebují psací potřeby, notový sešit a přezůvky.
Pracovní sešit pro daný ročník z edice Talacko od autora Martina Vozara:
M. Vozar Hudební nauka pro ZUŠ, pracovní sešit 1. ročník
M. Vozar Hudební nauka pro ZUŠ, pracovní sešit 2. ročník
M. Vozar Hudební nauka pro ZUŠ, pracovní sešit 3. ročník
M. Vozar Hudební nauka pro ZUŠ, pracovní sešit 4. ročník
M. Vozar Hudební nauka pro ZUŠ, pracovní sešit 5. ročník
Učebnice D. Lisá - Hudební nauka pro malé i větší muzikanty 1. díl (obsahuje látku 1.- 4. ročníku HN)
Zpěvník Písnička 1 (Nakladatelství Cesty)
Testy a zkoušky žáků s individuálním studiem
Ke zkouškám se žáci dostaví s psacími potřebami a vyplněným cvičným testem za příslušné pololetí.
Cvičné testy najdete také v oddíle Dokumenty - Dokumenty školy.
Testy a zkoušky žáků s individuálním studiem
Termín postupové zkoušky z HN pro žáky s individuálním studiem: středa 15. ledna 2025
- 1., 2., 3. ročník 13.50 hodin
- 4., 5. ročník 14.40 hodin
Ke zkouškám se žáci dostaví s psacími potřebami a vyplněným cvičným testem za příslušné pololetí.
I. ročník
1. pololetí
správný zápis houslového klíče
zapsat noty c1 – a2 v houslovém klíči, orientace v notové osnově
hodnoty not – celá, půlová, čtvrťová a osminová (noty s praporkem a trámečkem), správný zápis nožiček
zápis pomlk – celá, půlová, čtvrťová a osminová
vysvětlit pojem stupnice, zápis stupnice C DUR, půltóny ve stupnici, trojzvuk - akord
vysvětlit pojmy celý tón, půltón
takt 2/4, 3/4 – správné označení a doplnění taktu pomocí kombinací not a pomlk, taktových čar
1.r. I. pololetí cvičný test HN.pdf
2. pololetí
správný zápis houslového a basového klíče
zapsat noty c1 – a2 v houslovém klíči, c1 – c v basovém klíči, správný zápis basového klíče
hodnoty not – celá, půlová, čtvrťová a osminová (noty s praporkem a trámečkem), správný zápis nožiček
zápis pomlk – celá, půlová, čtvrťová a osminová
takt 2/4, 3/4 – správné označení a doplnění taktu pomocí kombinací not a pomlk, taktových čar
dynamická značení, tempová značení, přednesová označení, opakovací znaménka (základní italské názvosloví)
znalost a tvoření stupnic do 4# (G, D, A, E) a 2b (F, B), správný zápis předznamenání, trojzvuk
II. ročník
1. pololetí
zapsat noty g – c3 v houslovém klíči, c1 – G v basovém klíči, správný zápis basového klíče
hodnoty not – celá až šestnáctinová (noty s praporkem a trámečkem), správný zápis nožiček
zápis pomlk – celá až šestnáctinová
takty – 2/4, 3/4, 3/8, 6/8 - správné označení a doplnění taktu pomocí kombinací not a pomlk, taktových čar
znalost durových stupnic do 5# a 4b, správný zápis předznamenání, kvintakord (trojzvuk)
2. pololetí
zapsat noty g – c3 v houslovém klíči, c1 – G v basovém klíči
hodnoty not – celá až šestnáctinová (noty s praporkem a trámečkem), správný zápis nožiček
zápis pomlk – celá až šestnáctinová
takty – 2/4, 3/4, 3/8, 6/8 - správné označení a doplnění taktu pomocí kombinací not a pomlk, taktových čar
znalost durových stupnice do 7# a 7b, správný zápis předznamenání, tvoření kvintakordu a jeho obratů
výrazová značení, dynamická značení, tempová značení, opakovací znaménka (italské hudební názvosloví)
znalost základních intervalů, jejich tvoření od zadaných tónů
III. ročník
1. pololetí
zapsat noty g – e3 v houslovém klíči, c1 – C v basovém klíči
noty a pomlky – celá až šestnáctinová (noty s praporkem a trámečkem), správný zápis nožiček
znalost durových stupnice do 7# a 7b (jejich předznamenání, správný zápis)
znalost druhů mollových stupnic (aiolská, harmonická, melodická), zápis mollových stupnic do 2#
vysvětlení pojmů paralelní a stejnojmenné stupnice
utvořit durový a mollový kvintakord a jejich obraty
znalost základních intervalů, jejich tvoření od zadaných tónů
2. pololetí
zapsat noty g – e3 v houslovém klíči, c1 – C v basovém klíči
znalost durových stupnice do 7# a 7b (jejich předznamenání, správný zápis)
znalost mollových stupnic (aiolská, harmonická a melodická), tvoření mollových stupnic do 5# a 5b
vysvětlení pojmů paralelní a stejnojmenné stupnice
znalost základních a odvozených intervalů (čisté, zmenšené, zvětšené, velké, malé), jejich tvoření od zadaných tónů
durový a mollový kvintakord a jeho obraty
základní harmonické funkce (T,S,D) a jejich využití
dokáže zařadit hudební nástroje do základních skupin a podskupin
IV. ročník
1. pololetí
zapsat noty f – e3 v houslovém klíči, e1 – C v basovém klíči
znalost a tvoření všech durových stupnic, jejich kvintakord a jeho obraty
znalost základních a odvozených intervalů (čisté, zmenšené, zvětšené velké, malé)
vysvětlení pojmů konsonance a disonance
vysvětlení pojmů paralelní a stejnojmenné stupnice
základní druhy kvintakordů (dur, moll, zmenšený, zvětšený), jejich tvoření od zadaných tónů
vysvětlení pojmu enharmonická záměna, tvoření enharmonické záměny k zadaným tónům
základní harmonické funkce (T,S,D), jejich zápis ze zadané tóniny
2. pololetí
zapsat noty f – e3 v houslovém klíči, e1 – C v basovém klíči
znalost a tvoření všech durových stupnic, jejich kvintakord a jeho obraty
znalost a tvoření všech mollových stupnic, jejich kvintakord a jeho obraty
vysvětlení pojmů paralelní a stejnojmenné stupnice
znalost základních a odvozených intervalů (čisté, velké, malé, zmenšené, zvětšené), jejich tvoření od zadaných tónů
vysvětlení pojmů konsonance a disonance
základní druhy kvintakordů (dur, moll, zmenšený, zvětšený), jejich tvoření od zadaných tónů
základní harmonické funkce (T,S,D), jejich zápis ze zadané tóniny
vysvětli základní hudební formy (variace, rondo, písňová forma, jevištní formy), hudba programní
přečíst a zapsat melodické ozdoby
V. ročník
1. pololetí
znalost všech durových a mollových stupnic, správný zápis předznamenání, kvintakord a jeho obraty
znalost základních a odvozených intervalů (čisté, velké, malé, zmenšené, zvětšené)
základní kvintakordy (dur, moll, zmenšený, zvětšený), jejich tvoření od zadaných tónů
základní harmonické funkce (T,S,D), jejich zápis ze zadané tóniny
znalost pojmů homofonie a polyfonie
periodizace dějin hudby
baroko (časové vymezení, hudební osobnosti a jejich díla, charakteristika období)
2. pololetí
periodizace dějin hudby od klasicismu až po současnost
charakteristika jednotlivých období včetně časového vymezení
přední skladatelské osobnosti a jejich nejvýznamnější díla
čeští skladatelé: B. Smetana, A Dvořák, L. Janáček, B. Martinů
sluchem rozeznat hudbu klasicismu, romantismu, hudbu 20. století
Zaměstnanci oboru
Jméno | Pozice | Činnost | |
---|---|---|---|
Adéla Čuříková, DiS. | curikova@zus-brandys.cz | učitelka | hudební nauka, housle, viola |
Mgr. Veronika Hamplová | hamplova@zus-brandys.cz | učitelka | housle, hudební nauka |
Mgr. Monika Votrubcová | votrubcova@zus-brandys.cz | učitelka, vedoucí oddělení hudebních nauk | akordeon, hudební nauka, EKN |